Google Form ka Wasīlah at-Taqyīm fīTa’līm al-Qirā`ah wa al-Qawā’id bi al-Jāmi’ah

Muhammad Nur Kholis, Achmad Jakfar Sodik, Jamaluddin Shiddiq, Hafidah Hafidah

Abstract


This paper tries to explain the process of using google form as a assessment instruments for Arabic reading skills (qirâ`ah) and arabic grammar (qawâ’id). The purpose of this study is to find out the features that can be used as a assessment instruments for qirâ`ah and qawâ’id, and their proficiency assessment instruments. This study uses a qualitative approach to the type of descriptive research. The objects of this study were students at IAIN Surakarta who participated in the Arabic Practicum Program organized by the Language Development Center (P2B). The results showed that the features of google form that can be used as a medium for evaluating the competence of  reading Arabic texts and Arabic rules are short answer, multiple choice, checkboxes and dropdown features.

Keywords


Assessment Instrument; Google Form; Arabic Grammar; Arabic Reading Skills

Full Text:

PDF

References


Abdul Munip. (2017). Penilaian Pembelajaran bahasa Arab. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga.

Aminy, M. Z. (2015). PEMANFAATAN MEDIA INTERNET SEBAGAI SUMBER BELAJAR MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN MATEMATIKA DI STKIP BIMA SEMESTER GANJIL TAHUN PELAJARAN 2013/2014. JURNAL KIP, IV(2), 927–932.

Andyansyah, I. (2018). Pengembangan Instrumen Penilaian Afektif Berbasis Google Form Untuk Mengukur Kedisiplinan Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas VII SMP Nahdlatul ’Ulama Pakis. In UIN Maulana Malik Ibahim Malang. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2018.08.012

Arikunto, S. (2009). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Bumi Aksara.

Asrori, I., Thohir, M., & Ainin, M. (2012). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab. Misykat Indonesia.

Bahri, Z., & Sukamto. (2017). Aplikasi Evaluasi Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Php Dan Mysql. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 2(2), 55–64. https://doi.org/10.29100/jipi.v2i2.365

Barokah, A., Kholis, M. N., Zaenuri, M., Nasirudin, M., & Sukirman. (2020). استعداد TOSA فهم المقروء والتراكيب اللغوية في اللغة العربية. P2B IAIN Surakarta.

Basid, A. (2015). Desain Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Social-Learning Network Edmodo. Konferensi Nasional Bahasa Arab I, 37–51.

Batubara, H. H. (2016). Penggunaan Google Form Sebagai Alat Penilaian Kinerja Dosen Di Prodi Pgmi Uniska Muhammad Arsyad Al Banjari. AL-BIDAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 8(1), 39–50. https://jurnal.albidayah.id/index.php/home/article/view/91/88

Ena, F. O. T. (2015). Penggunaan youtube sebagai sumber belajar sosiolinguistik bahasa inggris. Jurnal Penelitian, 19(1), 23–28.

Habibi, B. Y. (2018). Istikhdam Salm al-Taqdir al-Lafdiy ka Taqwin Badli fi Ta’lim Maharat al-Lughah al-’Arabiyyah bi al-Jami’ah. Al Bayan, 10(1), 103–120.

Handayani, I., Aini, Q., Cholisoh, N., & Agustina, I. I. (2018). Pemanfaatan Google Form Sebagai Pendaftaran TOEFL (Test Of English as a Foreign Language) Secara Online. Jurnal Teknoinfo, 12(2), 55–59. https://doi.org/10.33365/jti.v12i2.73

Iqbal, M., Rosramadhana, R., Amal, B. K., & Rumapea, M. E. (2018). Penggunaan Google Forms Sebagai Media Pemberian Tugas Mata Kuliah Pengantar Ilmu Sosial. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 120–127. https://doi.org/10.24114/jupiis.v10i1.9652

James, C. (1995). Merancang Tes Untuk Menilai Prestasi Siswa. IT.

Lestari, R. (2017). Seminar Nasional Kedua Pendidikan Berkemajuan dan Menggembirakan (The Second Progressive and Fun Education Seminar). Penggunaan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris, 607–612. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/bitstream/handle/11617/9566/68.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Miles, & Hiberman. (1992). Qualitative Data Analisys. UI Press.

Moleong, L. J. (2005). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.

Munir. (2009). Pembelajaran Jarak Jauh berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK). www.cvalfabeta.com

Nugroho, M. Y. A. (2018). Pemanfaatan Dan Pengembangan Blog Sebagai Media Dan Sumber Belajar Pada Mata Pelajaran Fiqih Tingkat Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Paramurobi, 1(1). http://en.wikipedia.org/wiki/Information_and_

Oktaliana, A., Kesuma, G. C., & Anggraini, D. (2019). GOOGLE SLIDE DAN QUIZIZZ DALAM PENGEMBANGAN BUKU AJAR ELEKTRONIK INTERAKTIF ( BAEI ) MATEMATIKA. AdMathEdu, 9(2).

Purba, L. S. L. (2019). Peningkatan konsentrasi belajar mahasiswa melalui pemanfaatan evaluasi pembelajaran quizizz pada mata kuliah kimia fisika i. JDP, 12(1), 29–39.

Rachmawati, & Kurniawati, A. (2020). Pengemangan Instrumen Penilaian Tes Berbasis Mobile Online Pada Prodi Pendidikan Matematik. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 46–63.

Rahardja, U., Lutfiani, N., & Alpansuri, M. S. (2018). Pemanfaatan Google Formulir Sebagai Sistem Pendaftaran Anggota Pada Website Aptisi. Jurnal Ilmiah SISFOTENIKA, 8(2), 128–139.

Rahmawati, D. (2015). Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar Bagi Siswa Kelas XI Jurusan Multimedia SMK Muhammadiyah 1 Sleman. Jurnal Teknologi Pendidikan.

Rahmawati, & Wijaya, J. I. M. (2019). تطوير أدوات اختبار مهارة القراءة باستعمال كاهوت (!Kahoot) في المدرسة الثانوية الحكومية بسومطرة الغربية. Arabi: Journal Of Arabic Studies, 4(2), 215–232.

Ramadhani, D. A. (2019). Evaluasi Pengajaran Bahasa Arab Dengan Media Online Di Perguruan Tinggi. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 85–104. https://doi.org/10.35931/am.v2i1.105

Rozak, A., & Albantani, A. M. (2018). Desain Perkuliahan Bahasa Arab Melalui Google Classroom. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5(1), 83–102. https://doi.org/10.15408/a.v5i1.7481

Setemen, K. (2010). Pengembangan Evaluasi Pembelajaran Online. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 43(3), 207–214. https://doi.org/10.23887/jppundiksha.v43i3.124

Setiawan, A., Wigati, S., & Sulistyaningsih, D. (2020). IMPLEMENTASI MEDIA GAME EDUKASI QUIZIZZ UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINEAR TIGA VARIABEL KELAS X IPA 7 SMA NEGERI 15 SEMARANG TAHUN PELAJARAN 2019 / 2020. Seminar Nasional Edusainstek, 167–173.

Setiyani, R. (2010). Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar. Dinamika Pendidikan, 5(2), 117–133. https://doi.org/10.15294/dp.v5i2.4921

Wahida, B. (2017). Kamus Bahasa Arab sebagai Sumber Belajar (Kajian terhadap Penggunaan Kamus Cetak dan Kamus Digital). At-Turats, 11(1), 58–71. https://doi.org/10.24260/at-turats.v11i1.870

Zahara, N. (2015). EVALUASI PEMBELAJARAN ONLINE BERBASIS WEB SEBAGAI ALAT UKUR HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI DUNIA TUMBUHAN KELAS X MAN MODEL BANDA ACEH. Prosiding Seminar Nasional Biotik 2015, 480–484. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Zamaludin, I., Yusnaeni, W., & Amelia, S. (2016). Perancangan Pembelajaran Jarak Jauh (E-Learning) Bahasa Jerman Berbasis Web. PROSISKO: Jurnal Pengembangan Riset Dan Observasi Sistem Komputer, 3(2), 20–25. https://e-jurnal.lppmunsera.org/index.php/PROSISKO/article/view/19

محمود, ح. ش. (2004). التقويم التربوي للمعلمين والمعلمات. دار الأندلس للنشر والتوزيع.




DOI: https://doi.org/10.18326/lisania.v4i1.80-107

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020