Fa’āliyah Namūżaj Taqwῑm at-Tanāquḍ fῑ Taḥsῑn Jaudah Ta’lῑm al-Lugah al-‘Arabiyyah
Abstract
This paper aims to describe how the evaluation of learning Arabic uses the Discrepancy Evaluation Model (DEM) developed by Provus and what its effectiveness is like. The author uses a qualitative research method of literature study. The results of this paper are: First, there are three main components in the evaluation model developed by Provus, namely: 1) Standards, including a list of characteristics and qualities that are expected after the implementation of the program, 2) Performance, namely all the characteristics and qualities that have been formed as a result from program implementation, and 3) Discrepancies, namely gaps found after carrying out comparisons between Standards (S) and Performance (P). Second, these three components are then implemented in learning Arabic using five discrepancy evaluation steps, namely: Installation, Design, Process, Product and Comparison.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aisyah, D. (2018). أهمية الوسائل التعليمية في تعليم اللغة العربية. IAIN Batusangkar.
Ambiyar, & D, M. (2019). Metodologi Penelitian Evaluasi Program. ALFABETA.
Amrina, Z. (2022). Evaluasi Pendidikan. LPPM Universitas Bung Hatta.
Ananda, R., & Rafida, T. (2017). Pengantar Evaluasi Program Pendidikan. Perdana Publishing.
Arifianto, M. L., Amin, M., Irhamni, Ahsanuddin, M., Nikmah, K., Anwar, M. S., & Fitria, N. (2021). Evaluasi Pembelajaran dan Pengembangan Tes Interaktif dalam Bahasa Arab. Tonggak Media.
Arifin, Z. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI.
Arikunto, S., & Jabar, C. S. A. (2014). Evaluasi Program Pendidikan: Pedoman Teoritis Praktis bagi Mahasiswa dan Praktisi Pendidikan. Bumi Aksara.
Asy’ari, H. (2018). المدخل الاتصالي في تعليم اللغة العربية. Al-Tadris: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(1), 1. https://doi.org/10.21274/tadris.2018.6.1.17-34
Bahruddin, U., Al-Amir, M. A., & Ramadhan, M. F. (2021). Al-h}a>ja>t al-Tadri>biyyah li Mu’allimi> al-Lugah al-’Arabiyyah fi> Induni>siyya> wa ’Ala>qatuha> bi al-Jins wa al-Muahal al-’Ilmi>. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 8(2), 2. https://doi.org/10.15408/a.v8i2.22357
Bulkisah, B. (2012). Pembelajaran Bahasa Arab pada Perguruan Tinggi Agama Islam di Indonesia. Jurnal Ilmiah Didaktika, 12(2). https://doi.org/10.22373/jid.v12i2.455
Damayanti, W. (2016). Peningkatan Mutu Kinerja Guru Melalui Supervisi Akademik di Smk Negeri 1 Salatiga Menghadapi PKG 2016. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26, 7. https://doi.org/10.2317/jpis.v26i1.2132
Dhiauddin, D. (2020). خبرة المحاضر في تعليم اللغة العربية المعقد في جامعة مولانا ملك إبراهيم الإسلامية الحكومية مالانج: دراسة سردية [Masters, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim]. http://etheses.uin-malang.ac.id/23190/
Emaliana, I., Tyas, P. A., Widyaningsih, G. E. N., & Khotimah, S. K. (2019). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Asing pada Pendidikan Tinggi. Universitas Brawijaya Press.
Habibah, N. (2016). Lingkungan Artifisial dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 3(2), 173–196. https://doi.org/10.15408/a.v3i2.4038
Halimah, R. A. U. S. (2019). Evaluasi Program Pembelajaran Bahasa Arab dengan Model Context Input Process Product pada PIB UIN Walisongo Semarang [Disertasi]. UIN Walisongo.
Hamidah. (2017). Filsafat Pembelajaran Bahasa (Perspektif Strukturalisme dan Pragmatisme). Naila Pustaka.
Hanifah, U., & Hajib, Z. A. (2020). أهداف تعليم اللغة العربية في مناهج ألفين و ثلاثة عشر (دراسة تحليلية على معايير العالمية: أوروبية و أمريكية). Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(2), 2. https://doi.org/10.14421/almahara.2020.062.01
Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Rosda.
Mufidah, Z. (2016). إدارة تعليم اللغة العربية في قسم تعليم اللغة العربية بجامعة محمدية مالانج [Masters, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim]. http://etheses.uin-malang.ac.id/8700/
Munir. (2017). Perencanaan Sistem Pengajaran Bahasa Arab (Vol. 1). Kencana.
Nisa’, M. (2018). Politik Pendidikan Bahasa Arab di Perguruan Tinggi (Analisis Wacana atas Program Studi Bahasa Arab UIN Jakarta dan UI) [Disertasi]. UIN Syarif Hidayatullah.
Nuriani, N. L. P. L., Prof. Dr. Ni Ketut Suarni, M. S., & Dr. Ni Made Sri Mertasari, M. P. (2017). Analisis Diskrepansi tentang Implementasi Asesmen Autentik pada Mata Pelajaran IPS Kelas VII di SMP Negeri Se-Kota Denpasar. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 7(2), 2. https://doi.org/10.23887/jpepi.v7i2.2423
Pratami, D. A., Suarni, N. K., & Mertasari, N. M. S. M. S. (2017). Analisis Diskrepansi Pelaksanaan Pembelajaran Tematik Terpadu Berpendekatan Saintifik di SD Negeri Kecamatan Klungkung Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 7(1), 1. https://doi.org/10.23887/jpepi.v7i1.2690
Provus, M. (1971). Discrepancy Evaluation for Educational Program Improvement and Assessment. CA: Mccutchan Publishing Corporation.
Puspita, Z. M. (2015). Evaluasi Program Pembelajaran Bahasa Arab di Pusat Pengembangan Bahasa (P2B) UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta Tahun Akademik 2014/2015 [Tesis]. UIN Sunan Kalijaga.
Putra, A. T. A. (t.t.). Evaluasi Program Pendidikan: “Pedekatan Evaluasi Program Berorientasi Tujuan (Goal-Oriented Evaluation Approach: Ralph W. Tyler).” 14.
Rahmatillah, R., Tsaminah, D., Arifa, Z., & Raju, M. J. (2022). Barnāmaj Ta’līm Al-Lughah Al-‘Arabiyyah fi Mu`assasah Al-Ma’had Al-Islāmiy Miftāh Al-‘Ulūm Al-Yāsīnī Pasūruwān (`Idārah Tākhtītihi). Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 8(1), 1. https://doi.org/10.14421/almahara.2022.081-05
Ratnawulan, E., & Rusdiana. (2014). Evaluasi Pembelajaran. Pustaka Setia.
Rizal, M., Syihabuddin, S., & Mad‘ali, M. (2021). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab dengan Memanfaatkan Aplikasi MiSK. Tsaqofiya : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 3(2), 2. https://doi.org/10.21154/tsaqofiya.v3i2.77
Rohman, F. (2014). Strategi Pengelolaan Komponen Pembelajaran Bahasa Arab. ARABIYAT: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1(1), 63–78. https://doi.org/10.15408/a.v1i1.1131
Saat, S. (2015). Faktor-faktor Determinan dalam Pendidikan (Studi Tentang Makna dan Kedudukannya dalam Pendidikan). Jurnal al-Ta’dib, 8(2), 17. https://doi.org/10.31332/atdb.v8i2.407
Sabri, H. (2016). تكوين البيئة اللغوية فى الجامعة الإسلامية. JL3T (Journal of Linguistics, Literature and Language Teaching), 2(2), 2. https://doi.org/10.32505/jl3t.v2i2.21
Sadoun, N. M. R. (1996). A Discrepancy Analysis of a Strategic Planning model and the 1988 General Plan for Educational Development of Jordan [Disertasi]. Oklahoma State University.
Sahrani, S., & Yoviyani, S. H. (2022). Al-Áwa>mil al-Lugawiyyah wa Gair al-Lughawiyah li S}uú>ba>t Qira>áh al-Nus}u>s} al-Árabiyyah (Bahts Maida>ny fi al-S}raf al-S|ami>n bi Ma’had Mathla’ al-Anwa>r Pontianak. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 6(1), 1. https://doi.org/10.29240/jba.v6i1.3713
Sudjana, N., & Ibrahim. (2001). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Sinar Baru Algesindo.
Syam, S., Subakti, H., Kristianto, S., Chamidah, D., Suhartati, T., Haruna, N. H., Harianja, J. K., Sitopu, J. W., Yurfiah, Y., Purba, S., & Arhesa, S. (2022). Belajar dan Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.
Taubah, M. (2015). الكفاءة اللغوية والكفاءة التعليمية لدى محاضري اللغة العربية في قسم تعليم اللغة العربية بجامعة يودارتا باسوروان (دراسة وصفية تقويمية). Studi Arab, 6(1), 1. https://doi.org/10.35891/studi
Tsani, I. (2018). Model Evaluasi Aspek Afektif pada Pendidikan Agama Islam di Madrasah Aliyah dan Pondok Pesantren [Disertasi]. UNIVERSITAS NEGERI YOGYAKARTA.
Waldrip, D. R. (1972). Review of Discrepancy Evaluation [Review of Review of Discrepancy Evaluation, oleh M. Provus]. The Phi Delta Kappan, 53(10), 668–669.
Widodo, H. (2021). Evaluasi Pendidikan. UAD PRESS.
Winarso, W. (2015). Dasar Pengembangan Kurikulum Sekolah.
الأهوانى، ا. أ. ف. (t.t.). التربية في الإسلام. دار المعارف.
العاني، و. ث. (2003). الفكر التربوي المقارن. دار الأمار.
شوق، م. أ. (2001). الإتجاهات الحديثة في تخطيط المناهج الدراسية في ضوء التوجيهات الإسلامية. دار الفكر العربي.
عمر، ا. ع. ا. ا. (2015). منزلة اللغة العربية بين اللغات المعاصرة. مركز البحث العلمي و إحياء التراث الإسلامية.
مدكور، ا. ع. أ. (2001). مناهج التربية أسسها و تطبيقها. دار الفكر العربي.
DOI: https://doi.org/10.18326/lisania.v7i1.100-115
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Rina Asih Handayani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats