Interferensi Gramatikal Bahasa Indonesia dalam Mahārah Kalām Santriwati KMI Pondok Modern Ar-Risalah Ponorogo

Jauharotun Ni'mah

Abstract


Language plays an important role in human life. language and humans can not be separated. Humans in all their activities need language to communicate with other humans. Communication has various kinds, one of which is oral communication that can cause interference. This research is descriptive in qualitative form. In this study the author uses listening method, the basic technique is "Tapping Technique". The advanced technique I  is checking out the free involvement technique or "SBLC". Advanced technique II is a note-taking technique. Another technique is interview. The emphasis of the analysis in this study is the grammatical interference of Bahasa Indonesia  in mahārah kalām, of female students (santriwati) of Kulliyatul Mu’allimat Al-Islamiyah (KMI) at Ar-Risalah International Program of modern boarding school Ponorogo. Based on the emphasis of the analysis above, the authors chose the intralingual equivalent method as an analysis method. The presentation method of the data results analysis used in this study is an informal method. The results show that the form of Interference that occurs in the study location is in the form of morphological and syntactic interference. As for the factor underlying the interference in mahārah kalām of Santriwati at KMI Ar-Risalah boarding school is the difference in the system of first language or second language (interlingual transfer), analogy (excessive equation), thinness of user loyalty to recipient languages, the need for synonyms and transfer language because it brings habits in mother tongue.

Keywords


Grammatical Interference; Indonesian; Mahārah Kalām

Full Text:

PDF

References


Abdulhayi dkk. Interferensi Gramatikal Bahasa Indonesia dalam BahasaJawa. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1985.

Al Ghalayayni, Syaikh Mustafa . Jami’ud Durus al-‘arabiyyah . Beirut :Daarul Bayan, 2008.

Alkaf, Idrus H. Cara Cepat dan Mudah Belajar Sendiri Bahasa Arab,cet. 4. Bandung; Hasyimi, 2001.

Alwasilah,A Chaedar.Sosiologi Bahasa. Bandung: Angkasa, 1990.

Alwi. Hasan .Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 2003.

Budiarty, Any. Interferensi Bahasa Indonesia Ke Dalam Bahasa Inggris Pada Abstrak Jurnal Ilmiah. Jurnal: Bahasa dan Seni Tahun 41, No. 1, Februari 2013.

Chaer, Abdul & Leonie Agustina. Sosiolinguistik Perkenalan Awal. Jakarta: Rineka Cipta, 2004.

Denes,I Made. dkk. Interferensi Bahasa Indonesia Dalam Pemakaian Bahasa Bali Di Media Massa. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1994.

Effendi, Ahmad Fuad. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat: 2009.

Fakhrurrozi, Aziz & Erta Mahyudin. Pembelajaran Bahasa Arab. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama, 2012.

Hermawan, Acep. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2011.

Husein, Hasan. Maharatu At-Tadris Ru’yatu Fi Tanfidzi At Tadris (Cet.3). Kairo: ‘Alimu Al Kutub, 2006.

Kussemiarti, Agnes Emmie. Interferensi Fonologis Bahasa Indonesia dalam pelafalan bunyi Ucapan Bahasa Inggris (Studi Kasus Mahasiswa PTS di Kotamadya Yogyakarta), (tidak diterbitkan). Yogyakarta: Tesis pada PPS. UGM, 2003.

Ma’luf, Louis. Al-Munjid Fi al- Lughah Wa al-A’lam. Beirut:Dar al-Masyriq.1973.

Mahsun. Metode Penelitian Bahasa: Tahapan Strategi, Metode, dan Tekniknya,Ed. Revisi. Jakarta :RajawaliPers, 2012.

Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif, (cet. ke-30). Bandung: Remaja Rosdakarya, 2012.

Muin, Abdul. Analisis Kontrastif Bahasa Arab dan Bahasa Indonesia. Jakarta: PT. Pustaka Al-Husna Baru, 2004.

Munawir, Ahmad Warson. Kamus Al Munawir Arab Indonesia Terlengkap. Surabaya: Pustaka Progessif, 2000.

Munawari, Akhmad, Belajar Cepat Tata Bahasa Arab Program 30 Jam (Nahwu Sharaf Sistematis), cet. 10. Yogyakarta: Nurma Media Idea, 2006.

Mustofa, Syaiful. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. Malang: UIN Maliki Press, 2011.

Ngatipan. Interferensi dalam Kemahiran Kalam dan Qira’ah Siswa MTs Negeri Rongkop Gunungkidul, (tidak diterbitkan).Yogyakarta: Tesis pada PPS. UIN Sunan Kalijaga, 2014.

Nuha, Ulin. Metodologi Super Efektif Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Diva Press, 2012.

Rindjin, Ketut. Dkk. Interferensi Gramatikal Bahasa Bali Dalam Pemakaian Bahasa Indonesia Murid Sekolah Dasar di Bali. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1981.

Rosyidi, Abd Wahab dan Mamlu’atul Ni’mah. Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN Malang Press, 2011.

Sa’diyah, Za’imatus. Interferensi Gramatikal Bahasa Indonesia ke dalam Bahasa Arab Tulis Mahasiswa Tingkat IV Ma’had Ali Bin Abi Thalib UMY, (tidak diterbitkan).Yogyakarta: Tesis pada PPS. UGM, 2009.

Schulz, Eckehard. Bahasa Arab Baku dan Modern,cet. II. Yogyakarta: LKIS, 2012.

Soeparno. Dasar-dasar Linguistik Umum. Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya, 2002.

Sudaryanto, dkk. Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa: Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan Secara Linguistik. Yogyakarta: DutaWacana, 1993.

Sugiyono. Memahami Penelitian Kulitatif. Bandung : ALFABETA, 2007.

Suindratini, Dewa Ayu Nyoman. Dkk. “Interferensi Bahasa Bali Dan Bahasa Asing Dalam Cerita Lisan Bahasa Indonesia Kelas VII Siswa SMP Negeri 10 Denpasar”, E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, Vol. 2 Tahun 2013.

Suja’i. Inovasi Pembelajaran Bahasa Arab Strategi Dan Metode Pengembanagan Kompetensi (cet. 1). Semaranag: Walisongo Press, 2008.

Tarigan , Henry Guntur . Pengajaran Semantik. Bandung: Angkasa, 2009.

______, Henry Guntur & Djago Tarigan. Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa,(edisi revisi). Bandung: Angkasa,2011.

Yusuf, Suhendra. Teori Terjemah: Pengantar Ke Arah Pendekatan Linguistik dan Sosiolinguistik. Bandung: Mandar Maju, 1994.

Zaini, Hisyam. Slang Santri Kulliyatul Muallimin Al-Islamiyyah Pondok Modern Darussalam Gontor Ponorogo, (tidak diterbitkan). Yogyakarta: Disertasi pada PPS. UIN Sunan Kalijaga, 2011.




DOI: https://doi.org/10.18326/lisania.v2i2.121-138

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature