The Dynamics of Arabic Language Curriculum at Arabic Education Department of UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abbas, I. (2014). Memahami Metodologi Sejarah Antara Teori dan Praktek. ETNOHISTORI: Jurnal Ilmiah Kebudayaan Dan Kesejarahan, 1(1), 33–41.
Arifin, Z. (2011). Konsep dan model pengembangan kurikulum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Arsyad, A., & Majid, N. (2010). Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya: beberapa pokok pikiran. Pustaka Pelajar.
Arsyad, M. H. (2019). Metode-Metode Pembelajaran Bahasa Arab Berdasarkan Pendekatan Komunikatif Untuk Meningkatkan Kecakapan Berbahasa. Shaut Al Arabiyyah, 7 (1), 13–30.
Aufa, F. M. (2018). Al-Madkhal al-Makrify dan Pembelajaran Bahasa Arab. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(02), 173–190.
Author. (1962). Annual Book of IAIN “Al-Djāmi’ah al-Islāmijah al-Hukumijah” 1960-1962.
Author. (1968). Sewindu IAIN “Al-Djami’ah al-Islamijah al-Hukumijah” Sunan Kalidjaga Jogjakarta 1960-1968. : IAIN Al-Djami’ah al-Islamijah al-Hukumijah Sunan Kalidjaga Jogjakarta.
Author. (1976). Credit System Planning of IAIN Sunan Kalijaga (Graduate Program).
Author. (1977). Documents “Examined courses and dan Academic Trancript of Arabic Education Department".
Author. (1986). Proyek Pembinaan Prasarana dan Sarana Perguruan Tinggi Agama / IAIN, Sejarah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Tahun 1976 sampai 1980.
Author. (1996). Curriculum of IAIN Sunan Kalijaga for Graduate Program. Biro Akpi IAIN Sunan Kalijaga.
Author. (1998). Currriculum and Syllabus of IAIN Sunan Kalijaga for Graduate Program (SI) Fakultas Tarbiyah. Fakultas Tarbiyah IAIN Sunan Kalijaga.
Author. (2000). Handbook of IAIN Sunan Kalijaga. IAIN Sunan Kalijaga.
Author. (2007a). Decree of the Rector of UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta Number 115 of 2007 concerning the Enforcement of the 2005 UIN Sunan Kalijaga Curriculum on June 7, 2007.
Author. (2007b). Academic Hanbook of Faculty of Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga. Author. Dokumen FITK UIN Sunan Kalijaga.
Author. (2008). Buku Panduan Pengembangan Kurikulum Berbasis Kompetensi Pendidikan Tinggi (Sebuah alternatif Penyusunan kurikulum). Jakarta: Direktorat Akademik Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
Azra, A. (1999). Pendidikan Islam: tradisi dan modernisasi menuju milenium baru. Logos Wacana Ilmu.
Bahri, S. (2017). Pengembangan Kurikulum Dasar dan Tujuannya. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 15–34.
Bhakti, C. P., & Maryani, I. (2017). Peran LPTK dalam Pengembangan Kompetensi Pedagogik Calon Guru. JP (Jurnal Pendidikan): Teori Dan Praktik, 1(2), 98–106.
Decree of Minister of religeious Affairs. (1995). KMA No. 27 Tahun 1995 tentang Kurikulum Nasional Program Sarjana (S1) Institut Agama Islam Negeri (IAIN). Departemen Agama RI.
Effendy, A. F. (2005). Metodologi pengajaran bahasa arab. Malang: Misykat, 35.
Elihami, E. (2019). Implementasi Layanan Bimbingan Kelompok dalam Meningkatkan Higher of Think Mahasiswa Berbasis Kampus Merdeka. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 1(1), 79–86.
Eliza, D. (2013). Penerapan model pembelajaran kontekstual learning (CTL) berbasis centra di taman kanak-kanak. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(2), 93–106.
Harahap, N. (1991). Wawasan Almamater IAIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Yogyakarta: Panitia Penyelenggara Penataran P-4, 88.
Hermawan, A., & Alwasilah, C. (2011). Metodologi pembelajaran bahasa Arab. PT Remaja Rosdakarya.
Hikmawati, S. A. (2019). Pendekatan dan Model-Model Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab pada Madrasah/Sekolah di Indonesia. Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 203–218.
Ilyasir, F. (2008). Manajemen Pengembangan Kurikulum 2006 Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta dalam Upaya Mencetak Guru Bahasa Arab Profesional. Tesis, UIN Sunan Kalijaga.
Machali, I. (2014). Kebijakan perubahan kurikulum 2013 dalam menyongsong Indonesia emas tahun 2045. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 71–94.
Malibary, A. A., & Basyar, A. (1976). Pedoman Pengajaran Bahasa Arab pada Perguruan Tinggi Agama Islam IAIN. Jakarta: Depag RI.
Noor, F. (2018). Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab di Perguruan Tinggi. ARABIYATUNA: Jurnal Bahasa Arab, 2.
Priyadi, S. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Rodli. (2015). Results of interviews with Drs. H. Ahmad Rodli, M.Si. Head of PBA Department, as PBA alumni class 1982 in the PBA Department room.
Rosyid, M. F., & Baroroh, R. U. (2019). Teori Belajar Kognitif dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Lisan: Jurnal Bahasa (e-Journal), 5(2), 180–198.
Ruqoiyah, R. (2019). Modernisasi Pendidikan Islam di Indonesia. Jurnal Ilmiah Munaqasyah, 1(1), 1–12.
Saud. (2015). Results of interviews with Drs. Asrori Saud, M. Si. PBA lecturer as PBA alumni batch 1970 in the PBA Department room.
Saud, & Ammar. (2014). Results of interviews with Drs. Asrori Saud, M. Si. and Drs. Adzfar Ammar, MA dosen PBA as PBA alumni batch 1970 in the PBA Department room Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, UIN Sunan Kalijaga.
Setiyawan, A. (2017). Model Penerapan Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia (KKNI) Sebagai Penguatan Mutu Program Studi Pendidikan Bahasa Arab. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 219–238.
Sukiman. (2010). Kurikulum Pendidikan Tinggi Islam: Studi Terhadap Desain dan Implementasi Kurikulum Jurusan Pendidikan Agama Islam (PAI) Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta’. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Sya’roni, & Malik, M. A. (1995). Sistem Pendidikan Tinggi Institut Agama Islam Negeri Sunan Kalijaga. Panitia Penyelenggara Penataran p-4 45 Jam Terpadu bagi Mahasiswa Baru IAIN Sunan Kalijaga.
Unsi, B. T. (2017). Optimalisasi Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Model Pembelajaran Komunikatif-Eklektik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 102–119.
Yusran, M. (2019). Kurikulum Pendidikan Islam di Thailand dan Brunei Darussalam (Kajian Pada Jenjang Pendidikan Pesantren). AL-RISALAH, 15(1), 131–180.
Zed, M. (2018). Tentang Konsep Berfikir Sejarah. Lensa Budaya: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Budaya, 13(1).
DOI: https://doi.org/10.18326/lisania.v4i2.140-162
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Rifqi Aulia Rahman
View My Stats